Maar wat is VIB (Video Interactie Begeleiding) nou eigenlijk? De basis van VIB is om sensitief te worden voor de initiatieven en signalen van kinderen en dat je je daarop kan afstemmen, net als inzicht krijgen in de eigen rol in de communicatie. Maar hoe werkt VIB hoor ik je denken? Een speciaal opgeleide Video Interactie Begeleider (VIB-er, ik, in dit geval) maakt korte video-opnamen van een pedagogisch medewerker tijdens de werkzaamheden. Zo worden de interactiepatronen vastgelegd. Tijdens een bijeenkomst van ongeveer een half uur analyseren de VIB-er en de pedagogisch medewerker de opnamen. Relevante fragmenten worden stilgezet of herhaald, zodat de verbale en non-verbale communicatie duidelijk zichtbaar wordt. De pedagogisch medewerker leert succesvolle interactiemomenten herkennen. VIB gaat uit van de kracht van de pedagogisch medewerker en helpt die kracht uitbouwen. VIB heeft een positief effect op alle betrokken partijen: kinderen ontwikkelen zich beter en krijgen meer respect. Pedagogisch medewerkers halen meer voldoening uit hun werk en blinde vlekken worden zichtbaar. Kinderen tonen voortdurend initiatieven om zich te ontwikkelen. Het is van vitaal belang dat de pedagogisch medewerkers deze initiatieven oppakken en herkennen. Zo voelen kinderen zich gezien, gehoord en begrepen en kunnen zich optimaal groeien in hun ontwikkeling.
Wat hebben we toch een mooi vak he…
Ivo is assistent locatiemanager op de BSO’s in Laren én buurtsportcoach in ’t Gooi bij montris kinderopvang
(Tijdens het schrijven van deze blog, was Ivo nog assistent locatiemanager. Zijn talenten zijn niet onopgemerkt gebleven en nu is Ivo locatiemanager van al onze BSO’s!)