Versterk de relatie met je medewerkers
Auteur: Annette Wiesman
De ‘medewerkersreis’ is een methode voor organisaties om medewerkers aan zich te binden. Het sollicitatiegesprek, ingewerkt worden, de relatie met je leidinggevende en het afscheid: het zijn allemaal momenten waarop de relatie tussen werkgever en werknemer kan worden versterkt.
In 2020 kwamen er in de sector 20.690 nieuwe medewerkers bij, maar stroomden ook 11.850 medewerkers uit – ongeveer 11 procent van het totaal aantal medewerkers in de branche. Nadat Kinderopvang werkt! (voorheen FCB) in 2020 de landelijke wervings- en imagocampagne ‘Kinderopvang dankzij jou’ startte, realiseerde projectleider Davina Koudijs zich dat het even belangrijk is om medewerkers te behouden als om ze te binnen te halen. ‘Anders is het dweilen met de kraan open.’ Dat was aanleiding voor het opzetten van de pilot ‘Medewerkersreis’, een manier om werknemersplezier te bevorderen en werknemers te transformeren tot ambassadeurs van hun organisatie. De werknemersreis bestaat uit de belangrijke contactmomenten die medewerkers hebben met hun organisatie, en die gebundeld zijn in zes fases; van de eerste kennismaking tot en met het afscheid (zie kader). Koudijs: ‘Uiteindelijk willen de aantrekkelijkheid van de hele branche verbeteren.’
Rode draad
Bij Montris Kinderopvang, gevestigd in ’t Gooi, Amsterdam en Almere, waren ze meteen enthousiast toen ze de uitnodiging voor de pilot zagen langskomen, zegt pedagogisch coach/beleidsmedewerker Anne Bijsterbosch. ‘Wij hadden al veel losse projecten om de medewerkerstevredenheid te verhogen en de werving te verbeteren, zoals het aanpassen van vacatureteksten en aandacht voor de eerste honderd dagen van de medewerker. De ‘medewerkersreis’ bood ons een kans om die projecten van een rode draad te voorzien.’
Volgens Kinderopvang werkt! brengen gelukkige medewerkers een positieve sfeer mee, presteren ze beter en blijven ze langer in dienst. Koudijs heeft gegevens paraat: gelukkige medewerkers blijven 44 procent langer bij organisaties werken, zitten 66 procent minder ziek thuis en zorgen voor 125 procent minder kans op een burn-out. Ze zijn 31 procent productiever. ‘Ook vinden jonge professionals werkgeluk belangrijker dan een hoog salaris.’
Medewerkerstevredenheid staat al langer op de agenda van Montris-directeur Suria Syed die middenin coronatijd is aangetreden. Ze bracht haar visie op medewerkerstevredenheid meteen in de praktijk, bijvoorbeeld door tijdens de lockdown zoveel mogelijk langs te gaan op de locaties. ‘We vinden mede-werkerstevredenheid belangrijk, omdat we denken dat het voor medewerkers tijdens de coronacrisis nóg belangrijker is om zich gezien en gehoord te voelen’, zegt Syed. ‘We vroegen ons af: hoe kunnen we dat nog meer stimuleren, zodat iedereen lol beleeft aan zijn werk en er energie van krijgt?’